Fałszywe formularze konkursowe oraz ankietowe to sprawdzone wśród
cyberprzestępców narzędzia do wyciągania od internautów danych
kontaktowych. W Polsce tego typu oszustwa są ostatnio wyjątkowo
popularne - według laboratoriów antywirusowych firmy ESET w ubiegłym
miesiącu były to najczęściej atakujące Polaków zagrożenia.
Nic dziwnego. Obietnica wygrania popularnego tabletu lub smartfona, w
zamian za odpowiedź na kilka pytań, może skusić internautów do podania
swoich danych kontaktowych. Niestety taka nieostrożność może skończyć
się dla użytkownika nieświadomą aktywacją kosztownej usługi SMS Premium.
Według
relacji Kamila Sadkowskiego z laboratorium antywirusowego ESET schemat
wyłudzania danych z wykorzystaniem fałszywego formularza konkursowego
lub ankietowego jest niemal zawsze taki sam. Podczas wizyty w
przypadkowym serwisie internaucie wyświetlane jest nowe okno z grafiką
przedstawiającą smartfon lub tablet.
Z wyświetlonych informacji wynika,
że wypełnienie krótkiej ankiety lub odpowiedź na kilka prostych pytań da
użytkownikowi szansę wygrania jednego z atrakcyjnych gadżetów.
Warunkiem jest jednak pozostawienie swoich danych kontaktowych - numeru
telefonu komórkowego oraz adresu e-mail. Nieopatrzne spełnienie tego
wymogu może skończyć się dla użytkownika aktywacją usługi, w ramach
której będzie on otrzymywał na wskazany w formularzu numer telefonu
niechciane i wyjątkowo drogie wiadomości SMS. Z kolei przechwycony adres e-mail niemal na pewno trafi do bazy jednego ze spamerów.
Przed fałszywymi formularzami konkursowymi lub ankietowymi chroni większość programów antywirusowych i pakietów bezpieczeństwa,
które w razie wykrycia na stronie podejrzanej zawartości w porę
zablokują wyskakujące okno. Aplikacje zabezpieczające nie ochronią
jednak przed wszystkimi tego typu oszustwami.
Dlatego Kamil Sadkowski z
firmy ESET radzi wszystkim internautom stosować zasadę ograniczonego
zaufania do konkursów, których organizator pozostaje nieznany, a
regulamin albo nie istnieje, albo też jego treść pisana jest łamaną
polszczyzną.
Źródło: media2.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz