Polski rynek handlu elektronicznego jest
już wart ok. 5 mld euro i cały czas bardzo szybko się rozwija. Co
dziesiąta transakcja jest dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Mimo
to udział tego typu handlu w całej sprzedaży detalicznej to tylko ok.
3-4 proc.
– Polska to duży rynek
e-commerce i m-commerce w Europie, tak duży jak Hiszpania. Jego
całkowita wartość to ok. 4-5 mld euro. Wciąż obserwujemy na nim
znaczący, dwucyfrowy wzrost, czego nie widać na dojrzałych rynkach jak
Wielka Brytania czy Niemcy, które są bardzo duże, ale nie rosną już tak
szybko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
Odsetek
transakcji dokonywanych za pomocą internetu i technologii mobilnych
rośnie w całej Europie, ale w Polsce wciąż jest na bardzo niskim
poziomie i wynosi 3-4 proc. całej sprzedaży detalicznej. Perillat
zauważa jednak, że coraz więcej przedsiębiorstw z każdego segmentu
wielkości korzysta z internetowych kanałów sprzedaży. Wraz ze wzrostem
liczby smartfonów i tabletów, rośnie też liczba konsumentów
korzystających z m-commerce.
W tym roku na całym
świecie PayPal planuje przetworzyć płatności mobilne o wartości 20 mld
dolarów. Spółka przewiduje, że dynamika wzrostu tego segmentu płatności
wyniesie w 2013 r. w Polsce ponad 5 proc. Z kolei w ciągu
kolejnych dwóch lat 10 proc. transakcji elektronicznych w naszym kraju
będzie wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych. Rozwój tego segmentu
wpłynął na decyzję o udostępnieniu w Polsce aplikacji mobilnej PayPal na
systemy operacyjne iOs oraz Android.
– Można
również zauważyć, że telefony komórkowe zdobywają coraz większą część
w handlu internetowym. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy
w nadchodzących latach – przewiduje Perillat.
Dodaje,
że dzięki rozwojowi handlu elektronicznego i mobilnego nawet małe firmy
mogą znacznie łatwiej sprzedawać towary za granicę – nie tylko na rynki
Europy Środkowo-Wschodniej, ale także globalnie.
– Mamy
znakomite przykłady polskich firm, które ruszyły ze sprzedażą online na
całym świecie. To pozytywny trend, ponieważ koszty prowadzenia biznesu
w internecie są bardzo niskie – podkreśla Perillat.
Według
niego, najważniejszym problemem dla dalszego rozwoju handlu
elektronicznego i mobilnego pozostaje zaufanie pomiędzy kupującymi a
przedsiębiorcami. Z tego powodu niezwykle istotne są dobre przepisy
dotyczące ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa transakcji
online. Zdaniem Perillata, klienci sklepów kupujący towary
przez internet muszą mieć pewność, że zakup jest tak samo bezpieczny,
jak w tradycyjnym sklepie.
Źródło: newseriabiznes.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz